Är du lite intresserad eller t o m börja tävla ta kontakt med Sällskapet Skridskoseglarna.
Kolla denna hemsida, historik, tekniska beskrivningar, byggmaterial, foton.
sites.google.com/site/icewinghomepage/
Vill du prova-på, vingseglarskola för nybörjare, tävlande och hastighetsaspiranter, kontakta
Carl Svedberg
Vill du köpa eller göra ett Vingsegel
Alexander Sahlin ritar nya vingsegel
Carl Svedberg ritar o bygger vingar på beställning
Dick Tillberg Kraftvingar till salu
Öppen Klass. Är en konstruktionsklass under Sällskapet skridskoseglarna där seglets yta och form är fri. Vingseglet är hittills det vassaste seglet. De fina prestanda beror på att seglaren står inuti seglet och inte gör något nämnvärt luftmotstånd. Den utvecklades av Anders Ansar på 1970-talet. Första SM i öppna klassen gjordes 1980.
Den byggs i olika storlekar med olika prestanda. De minsta seglen på 2 kg & 2 kvm, till normal lättvinge på 10 kg & ca 4 kvm för ungdomar & vuxna. De snabbaste seniorerna har största vingseglen på c:a 20 kg & ca 5 kvm som hittills är oslagbara i de flesta vindstyrkorna.
I Vingseglet är det seglaren och isförhållanden som begränsar maxfarten. Vi seglar oftast kryss/läns bana för att hålla ner slörfarten. Accelerationen från kryss till slör är hissnande. Detta är det snabbaste skridskoseglet i de flesta vindarna.
Kraftvingen utvecklades av svenskarna Bo Trysén och Tore Sundqvist på 1980-talet. En kraftvinge har bästa oddsen till världsmästartiteln i de internationella WISSA – tävlingarna förutsatt endast is. En vingseglare vill ha jämn is och fria isytor för att få ut största glädje. Vingen hålls uppe med sele på axlarna eller via hängselar på höfterna. Skridskorna är runt 6 cm höga.
Vingarna är hopfällbara och transporteras i en kombibil eller på lastbågar på biltaket. Provsegling sker säkrast i minsta vingtypen som räcker dig upp till axlarna eller lättvingen.
Tävlingsformer: Course, stor krysslänsbana och Speed
Hemsida: www.skridskoseglarna.se