Som ni ser på Åkes bilder var det en fantastisk is på fjorden denna lördag, men det man inte ser är vinden som stadigt ökar under dagen från ca 6-8m, något ner i byarna. Det är lite speciellt att kappsegla i 95-100km/tim på undanvindarna, för om vi bara speedseglat hade hastigheten säkert hamnat på 110-115km/tim. Nu har vi ett rundningsmärke att nå, vilket gör att man inte kan släppa iväg jakten bara för att nå maxhastighet.
Man kan skriva en hel del om en sådan här kappseglingsdag, men jag skall försöka att sammanfatta mina personliga erfarenheter i några punkter.
Bra slipade medar, ett relativt plant segel, eller hårdare lattor i toppen, ev. mindre segelyta, snabbt försöka att komma i fri vind efter start, längre startlinje än vi hade denna dag, gå ut långt inför rundningar, för att få fartökning utan alltför mycket lyft vid lovartsrundningen, och för att bibehålla fart inför kryssen ( man dejsar långt ner ändå) eller göra som Anders i dom sista heaten, bromsa ner farten med handbromsen, för att snabbare komma upp i rätt kryssvinkel efter rundning, kanske släppa ner travaren något på skotbalken o vi som seglar vingmast behöver en ordentlig utväxling för att orka minska mastvridningen i hårdare vindar, för att få lite mindre power.
För egen del var nöjd med dom sista 2 heaten, då kändes det som att jag kommit underfund med hur jag skulle segla.
Tyvärr fick vi inte samma förhållanden på söndagen, då rådde "västeråsväder" med sämre is o ojämna vidförhållanden.
I depån var det däremot ordning, efter Lantz ärtsoppa o punch på lördagen, fixade på söndagen Lennart E o Bosse grillning av korv med alla tillbehör.
Tack alla för en kanonhelg!
Olof Stenberg S103
